Mindfulness voor jongeren met David Dewulf
De opleiding Mindfulness voor jongeren is bedoeld voor mindfulness trainers en professionals zoals (G)Gz-hulpverleners, leraren, en coaches die ervaring hebben met mindfulness en zich willen bekwamen in het toepassen van mindfulness principes en oefeningen bij jongeren, individueel of in groep.
Specificaties | |
---|---|
Data | 6 en 13 februari 2025 |
Locatie | Online |
Tijd | 9.30 - 17.00 uur |
Opleider | David Dewulf |
Kosten | 475 euro |
Vereiste vooropleiding | Ervaring met mindfulness. Mindfulness basisopleiding sterk aanbevolen (niet verplicht) |
Het belang van mindfulness voor jongeren
Mindfulness kent de laatste jaren een toenemende belangstelling waarbij de methode sinds een aantal jaren ook steeds vaker bij kinderen en jongeren toegepast wordt. Het blijkt dat mindfulness goed toe te passen is bij kinderen en jongeren en dat de doelgroep open staat voor de interventie.
Mindfulness wordt steeds vaker ingezet op scholen om een brede doelgroep van kinderen met behulp van mindfulness weerbaarder te maken tegen stress en beter om te leren gaan met de vele prikkels waar zij aan blootgesteld worden.
Ook in het hoger onderwijs wordt in de begeleiding van studenten steeds vaker mindfulness ingezet.
Jongeren zijn de toekomst!
Opleider David Dewulf vertelt over de meerwaarde van mindfulnes voor jongeren
Dr. David Dewulf is oprichter van I AM. Hij ontwierp bijna 20 jaar lang samen met zijn team het aanbod van I AM.
David is arts en introduceerde het begrip Mindfulness in Vlaanderen. Hij volgde opleidingen over de hele wereld en legde zich toe op Mindfulness, Tao, Life Coaching en Mind/Body Medicine. Hij gaf lezingen in Harvard (post graduaat) en werkte jaren lang samen met de universiteit Gent en met KU Leuven in het kader van wetenschappelijk onderzoek naar effecten van Mindfulness en compassie.
Momenteel richt David zich op het verder ontwikkelen van de (trainers)opleidingen en op het geven van lezingen in binnen- en buitenland, om zijn kennis en wijsheid zo breed mogelijk te delen en verspreiden.
David is auteur van 15 boeken over mindfulness en compassie zoals o.a een aantal trainersboeken Mindfulness bij stress, burn-out en depressie (Integratie van MBSR & MBCT), Mindfulnesstraining voor jongeren (Stappenplan voor hulpverleners) en Zelfcompassie in training en therapie.
Hij houdt van verre landen, nieuwe culturen ontdekken en van zijn prachtige kinderen.
Inhoud van de opleiding
Jongeren staan open en zijn nieuwsgierig naar nieuwe ervaringen en manieren om in het leven te staan. Ook al laten ze het minder open en minder direct blijken, mindfulness is voor hen een waardevolle bijdrage in hun intense zoektocht naar volwassenheid en een eigen identiteit. Jongeren in dit proces begeleiden is een boeiende en uitdagende aangelegenheid voor elke trainer!
Gedurende deze opleiding leer je het mindfulnessprogramma voor jongeren. Dankzij de afwisseling tussen meditatie en levendige metaforen kunnen bepaalde boodschappen op een diepgaande manier ervaren worden.
Anekdotes uit de praktijk worden afgewisseld met aangepaste oefeningen en onderwerpen uit de leefwereld van de jongeren. We oefenen het 8-weken programma in op een praktische manier.
Onderwerpen die aan bod komen:
- Obstakels bij het oefenen en de buschauffeur
- De 9 punten en het verhaal van Mohini
- De aanpak van stress in de leefwereld van jongeren
- De aanpak van gedachten: meneer en mevrouw commentaar
- De mandala van zijn: het effect van gedachten op je gevoel en emoties
- Invloed van waarneming: de fles
- En meer…
Structuur van de opleiding
Deze opleiding is opgebouwd rond de acht wekelijkse sessies van de Mindfulness voor Jongeren-training. Per opleidingsdag komen verschillende sessies aan bod waarin de aandacht gericht wordt op de theoretische achtergrond en de toepassing ervan in de vorm van teaching en ervaringsgerichte meditatie oefeningen. Steeds gevolgd door werken in kleine groepen waarin de deelnemers het trainen kunnen oefenen onder begeleiding van de opleider met een terugkoppeling en reflectie op het trainerschap.
Elke opleidingsdag start met korte inleidingen waarna geoefend wordt in de grote groep en in de kleine groep, gevolgd door reflectie.
Er wordt zodoende aandacht besteed aan de onderliggende onderbouwing van de methodiek, de opbouw van de meditaties en de vaardigheden en houding en mogelijke obstakels voor de trainer.
Deelnemers bereiden zich voor dmv een aantal opdrachten en literatuurstudie.
Je leert:
- vanuit de eigen ervaring het concept mindfulness kennen.
- de theoretische achtergronden van het concept mindfulness vanuit psychologische processen en de neurobiologie.
- de opbouw van de 8-weken interventie ‘Mindfulness en Jongeren’.
- de verschillende (evidence-based) toepassingsvormen van mindfulness interventies bij jongeren bij een scala van klachten oa depressie, angst en stress.
- mogelijkheden om mindfulness voor zichzelf toe te passen ten behoeve van stresspreventie en in de communicatie met cliënten.
- oefeningen en concepten uit de Mindfulness toe te passen binnen een hulpverleningstraject met jongeren.
- zelfstandig een Mindfulness traject individueel of in een groep jongeren te begeleiden
"Mindfulnesstraining bij jongeren. Stappenplan voor hulpverleners"
Verplichte literatuur
Het boek is geschreven voor hulpverleners die werken met jongeren van 14 tot 24 jaar. Het beschrijft stap voor stap de opbouw van de lessen en het kader dat aan de jongeren wordt aangereikt. Naast informatie over de rationale, theorie, meditaties en groepsinteracties bevat het veel praktische voorbeelden.
Dit boek biedt een evidence-based trainingsprogramma voor jongeren die kampen met stress, piekergedrag, intense emoties en stemmingswisselingen als aanpak en ter preventie van depressie.
Wetenschappelijk onderzoek Mindfulness voor jongeren
Hoewel de meeste onderzoeken met betrekking tot mindfulness zich richten op volwassenen, krijgt onderzoek naar de toepassing van mindfulness bij kinderen en jongeren sinds enkele jaren meer aandacht. Mindfulness bij jongeren lijkt bij te dragen aan de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden alsook het uitvoerend functioneren (executive functioning).
Als de interventie goed uitgevoerd wordt, kan mindfulness het mentale, emotionele, sociale en fysieke gezondheid en welbevinden positief beïnvloeden, vermindert het stress, angst, reactiviteit, onaangepast gedrag en verbetert het de slaap en het zelfvertrouwen. Er is een groter vermogen om gedrag en emoties te reguleren (Weare, 2012).
Er is toenemend empirisch bewijs alsook klinische ervaring die suggereert dat als behandelaars mindfulness oefeningen integreren, het kinderen, jongeren en hun familieleden kan helpen om beter om te gaan met een scala aan symptomen (Perry-Parrish et al., 2016). Een recente meta-analyse van RCT’s laat positieve effecten zien van op mindfulness gebaseerde interventies (MBI’s) op cognitieve, gedragsmatige en emotionele (met name angst en depressie) uitkomstmaten (Dunning et al., 2019). In een gerandomiseerde gecontroleerde studie werden vierhonderd leerlingen onder- zocht. Leerlingen uit het voortgezet onderwijs in de klassen drie tot en met zes (leeftijd tussen de 14 en de 18 jaar) die deze mindfulnesstraining volgden, rapporteren minder aanwijzingen voor depressie, angst of stress. Deze positieve effecten waren na zes maanden nog even groot (Philip Raes et al, 2014).
Ook is er onderzoek gedaan naar de toepassing van mindfulness bij kinderen met autisme waarbij de mindfulness training positief geëvalueerd werd door zowel ouders als kinderen en er significante verbeteringen te zien waren ten aanzien van angst- en stemmingsklachten (Nanninga et al., 2012).
Reacties op de opleiding
Heel mooie en professionele opleiding door David Dewulf. De training voor jongeren staat nog meer stil bij compassie en de oefeningen zijn ook iets speelser of met visualisaties. Ook voor volwassenen kan dit een waardevolle toevoeging zijn. De training gaf inspiratie om les te gaan geven!
Dankjewel! Ga voor SeeTrue! De opleidingen zijn heel goed georganiseerd. De docenten beheersen hun vak uitstekend en kunnen hun kennis fantastisch en met liefde voor hun vak overbrengen.
Ik was op zoek naar nieuwe inspiratie voor mijn 8-weekse mindfulness training voor volwassenen en die bood deze bijscholing ruimschoots: de voorbeelden, metaforen en verhalen die jongeren aanspreken zijn ook inspirerend voor volwassenen.